Valló László növénytermesztés, kertészet, gyökérnövények
Jótékony hatásának hosszú a listája

Vélhettük, hogy mindent tudunk a cékláról, ám újabb kísérleti eredménnyel gazdagodott jótékony hatásainak hosszú listája. Amerikai és koreai kutatók kimutatták, hogy azok a kerékpáredzéseken részt vevő férfiak, akik céklalevet ittak, jobban teljesítettek a vizet vagy más üdítőket fogyasztóknál. Az ok: a nitrátokban gazdag céklalé gyorsabb véráramlást idéz elő a szervezetben, az izmok gazdagabb oxigénellátást kapnak, emiatt a szív kevesebb energiafölhasználással áramoltat ugyanannyi vért, így az ugyanazon intenzitású edzés hosszabb ideig folytatható. Egy vadonatúj kutatás szerint pedig a 20 méteres sprintfutásban részt vevők teljesítményét 2 százalékkal növelte meg a céklalé fogyasztása.


Egészségvédő hatása persze nemcsak a sportban érvényesül. Kiváló természetes erősítő erejének hátterében többek között a kiemelkedő kálium-, foszfor- és kalciumtartalma áll. Vas ugyan kevesebb van benne, de olyan formában, hogy a szervezet ezt könnyen hasznosítja, így a cékla jó vérképző is. Nagyon gazdag antioxidáns hatású vörös festékanyagokban, ezzel is erősítve a szervezet ellenálló képességét, melynek révén gátolja a ráksejtek szaporodást is. Emellett csökkenti a magas vérnyomást, serkenti a gyomor- és bélműködést, valamint kitűnő májtisztító, főként sárgarépával kombinálva.


A cékla mellett szól a viszonylag könnyű termeszthetősége, ráadásul mivel rövid tenyészidejű, előveteményként és másodterményként egyaránt termelhetjük. A másodtermesztést kézenfekvő jól tárolható fajtákkal folytatni, mert azok gumói hűvös tárolótérben hetekig eltarthatók. Külön előnye, hogy a biotermesztésbe is beilleszthető, ami növeli értékét.

Bizonyára nem véletlen, hogy a nemrégiben Angliában megrendezett Taste of London gasztrokiállításon az Áldomás magyar termékcsalád 100 százalékos bio cékla- és almaléje átlagon fölüli sikert aratott.