Valló László fehérjehasznosulás, fehérjék, ásványianyag-ellátás, vitaminszükséglet
Vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag fehérjeforrás

Ősi táplálékunk a tojás, és ahogy a tyúk a baromfiudvarban, a tojás a konyhában nélkülözhetetlen.

A régi római közmondás, amely szerint az étkezést tojással jó kezdeni és almával befejezni, napjainkban is megállja a helyét. Szerencsére egyre többen vagyunk, akik így látjuk ezt, mert a 2010-es évek elején tapasztalt mélypont után újra nő az egy főre jutó tojásfogyasztás hazánkban, ami jelenleg 234 darab évente. Ez a szám nemcsak a rántotta vagy a tükörtojás formájában fogyasztott tojásra vonatkozik, hanem mindarra, amit a sütemény, a tésztafélék, a panírok fogyasztásával magunkhoz veszünk.

Új elem a biotojás iránt mutatkozó, növekvő igény, ami nyilvánvalóan fel fogja erősíteni a ketreces, illetve szabad tartásos tojástermelés körüli vitákat. Ha az utóbbi irány győz, az csak a javunkra válik (meg a tyúkokéra), de azt is be kell látnunk, hogy a tömegtermelésben ezt nem lesz könnyű megvalósítani.

Szerencsére elmúltak azok az idők, amikor a tojást veszedelmes koleszterinbombaként bélyegezték meg. A kutatások mára egyértelművé tették, hogy napi két-három tojás elfogyasztása nem jelent kockázatot az egészséges szervezet számára. Sőt, nagyon is kívánatos gyakran enni, mivel táplálkozási értéke az anyatejével vetekszik.

Fehérjéje teljes értékű, emellett számos, élettani szempontból fontos ásványi anyagot és vitaminokat tartalmaz. D-vitaminban különösen gazdag, de B 6-, B 12-, valamint E-vitamin is bőven található benne. Ugyanakkor vas-, foszfor- és cinktartalma is kiemelkedő. A sárgájában lévő, zsiradékban gazdag lecitin pedig a vastagbél egészséges működésében fontos. Mindezek miatt a tojás a gyerekek táplálásában is nagy jelentőségű, és noha ma nagyon nem divat, de érdemes lenne azzá tenni, hogy a diákok rántottás vagy főtt tojásos szendvicset (is) vigyenek az iskolába.