Mezőgazda egészség, egészség
Ennek a zöldségnek gumója olyan, mint a krumplié, de a napraforgók családjába tartozik. Nálunk a fehér színű a legelterjedtebb. Termesztés szempontjából valójában teljesen igénytelen növény.

 A csicsóka legfontosabb hatóanyaga az inulin, ettől képes a szervezet arra, hogy maximalizálja öngyógyító tevékenységét. Gazdag inulinforrás még a cikória, az endívia és az articsóka is.


Az inulin egy olyan összetett szénhidrátvegyület, amely nagyon eltér az egyéb keményítőktől, ugyanis nem tekinthető cukornak sem édes íze ellenére. Ez a vegyület a bélben sértetlen marad, ezáltal magához vonzza a kedvező hatású baktériumokat.

A csicsóka inulintartalmának legjelentősebb része probiotikus hatású. Így a bélflóra egészséges szinten tartásában nagy segítséget nyújt a szervezet számára.

Az inulin kedvezően befolyásolja a bél pH-értékét is, melynek csökkenésével több létfontosságú ásványi só oldhatósága is növekedik, s ezáltal javul a szervezet kalcium- és magnéziumellátottsága.

A csicsóka fogyasztása megszünteti a székrekedést, növeli a székletürítés gyakoriságát.

Jó hatással van a gyermekkori élelmiszer-allergiák gyógyításában is. Kisgyerekek estében az ételekbe főzve, vagy zöldség- és gyümölcslevekhez adagolva juttathatjuk a szervezetbe.

Szív- és érrendszeri megbetegedések esetén is nagy segítséget nyújthat a csicsóka és annak inulintartalma.

Diabétesz esetében a csicsóka, mint szénhidrát-forrás nagyon fontos, mert a vércukorszintet folyamatos fogyasztás esetén sem emeli. A csicsóka emésztéséhez nincs szükség inzulinra, ráadásul az inzulinfüggőséget is csökkenti, s a vércukorszint beállítását megkönnyíti.

A csicsókát fogyaszthatjuk nyersen, salátába reszelve, párolva, főzve, sütve, levét kipréselve. Levét kipréselve is fogyaszthatjuk.