Mezőgazda egészség
Egyes zöldségfélék leve értékes alkotórészei miatt alkalmas a fogyasztásra. Igen értékes sok zöldségfaj C- és A-vitamin-tartalma, gazdag ásványianyag-, kálium- és nyomelemtartalma.

 Helyes feldolgozási eljárásokkal nagy mennyiségű és értékes tápanyagot szolgáltatnak a következőkben felsorolt zöldségfélék. A lé anyagainak és ízletességének megőrzése ezeknél a terményeknél különösen fontos.


A zöldségfélék a gyümölcsöknél kisebb cukortartalmúak, savtartalmuk sem elegendő, és sokkal szennyezettebbek hőálló mikroorganizmusokkal, ezért gondosabban mosandók, tisztítandók, a szokásos lényerés után pedig kizárólag sterilizálással (> 100 Celsius fok) tartósíthatók.

Paradicsom: Felhasználásának jelenősége magas C-vitamin- és nagyobb egyéb vitamintartalmában rejlik. A paradicsomból a lényerés után kapott világossárga lé nem elég tetszetős, de nyerhetjük a levet hideg úton, zúzással vagy a felmelegített paradicsom áttörésével.

Rebarbara: A hideg úton vagy gőzölt állapotban kisajtolt egyéb gyümölcslevek házasításához kiváltképpen alkalmas. Pl. a rebarbaralé 10%-nyi szamócalével keverve mindkét léből kitűnő ízű, zamatú levet ad. Erre a célra a legjobb a piros szárú rebarbara. A szárat 2 cm-es darabokra vágva, zúzva, majd darálva sajtoljuk a szokásos lényerési eljárások szerint. A túl savanyú, illetve nagy oxálsavtartalmú levek savtartalmát 0,6-0,8 g/l szénsavas mész hozzáadásával lehet csökkenteni.

Spenót: Közismert értékes alkotórészei miatt elsőrendű lé készíthető belőle, főleg a gyermekek táplálására. A spenótot gőzöljük, megdaráljuk, a levét kisajtoljuk, és 0,5% citromsavat adunk hozzá. Az előző termékhez hasonlóan tartósítjuk.

Egyéb zöldségfélék: Mind gyakrabban készítenek sárgarépából, legtöbbször gyümölcslevekkel házasítva, üdítő hatású, kellemes italt. Előnye nagy A-vitamin-tartalma. A sütőtököt rostos levek készítésére használják. Bodza- és akácvirágból szörpöt és üdítőitalt készítenek.